Nyheder   Forum   Afstemninger   Nyhedsarkiv   Indsend Nyhed
  Login
Brugernavn:

Adgangskode:

Remember me
Lost Password?

Register now!
  Hoved Menu
Forsiden
Nyheder
  Indsend nyheder
  Arkiv
Forum
Weblinks
Vejledning / FAQ
Køb & Salg
  Søg
Advanced Search
  Hvem er online
15 bruger(e) er online (10 bruger(e) er i Forum)
Medlemmer: 0
Gæster: 15
mere...
amiga.dk ForumsoversigtRegistrér for at kunne indsende indlæg.
    Commodore 64
         5volt VIC-II i et 12volt board! Kan det lade sig gøre?

Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Bund
 Skrevet af Tråd
 brostenen Udgivet: 02-05-2019 11:32
Jeg bor her
Medlem siden: 22-01-2004
Fra: Aalborg
5volt VIC-II i et 12volt board! Kan det lade sig gøre?
Jeg er ude efter informationer, om hvordan man kan få en 5volt VIC-II chip til at spille i et 12volt board. Med andre ord, at montere en "ny" VIC-II i et board der benytter en "gammel" VIC-II.

Er det rigtigt observeret og forstået, at chippen er direkte pin-kompatibel, bortset fra volt situationen?

Hvis de er, hvad kan jeg så gøre for at få det til at spille sammen? Jeg kan nemlig ikke finde noget om det på nettet, men hvis der er nogen som ved hvordan det skal gøres, er jeg yderst interesseret og lutter ører.

Årsagen er at det ser ud til at der findes flere 5volt VIC-II chippe i verdenen, end der findes 12volt. Og da chippene alle er ved at dø så langsomt, så kunne det være sjovt at se om det ikke kunne være muligt. En anden årsag er at 5volt chippene ser ud til at være billigere end 12volt chippene. Derudover skulle kontrasten jo være højere op 5volt udgaverne, men de leverer de der striber, som man så heldigvis kan eliminere med en Lumafix.

Men er det muligt, og hvordan gør man hvis det er muligt?

----------------
I want something good to die for, to make it beautifull to live..........

brostenen Udgivet: 03-05-2019 00:21
Jeg bor her
Re: 5volt VIC-II i et 12volt board! Kan det lade sig gøre?
Jeg fik lidt hjælp til at løse problemet, eller rettere, jeg fik hints til at kunne lave en løsning. Men den er ikke testet endnu. Naturligvis kan den ikke passe i en C64c maskine, men kun en brødkasse. Som jo også er målet. Jeg håber ikke den er for høj, så VIC-II chippen bliver ustabil i brug.

Jeg linker lige til der hvor jeg fik hjælpen fra.

http://www.vcfed.org/forum/showthread ... board&p=568574#post568574

----------------

brostenen Udgivet: 04-05-2019 13:37
Jeg bor her
Jeg fik gang i en 5 volt chip på et 12 volt board.... Så nu ved jeg hvordan man gør det.

----------------

Einherje Udgivet: 09-05-2019 11:36
Ikke bange for keyboardet
Medlem siden: 14-06-2009
Fra: 2765 Smørum
Spændende!

Deler du billeder af din adapter? Kan ikke se billederne på den linkede tråd, medmindre man er medlem

----------------
Escom A1200 m. Blizzard 1230 Mk-III (68030@50MHz, 68882@50MHz, 16 MB RAM)

brostenen Udgivet: 09-05-2019 13:27
Jeg bor her
Naturligvis.....
Kameraet i min telefon fangede så ikke selve jailbar striberne som er i signalet fra en 5volt VIC-II, og de der røde/grønne farver som kan findes i signalet fra en brødkasse, er heller ikke fanget af kameraet. Men... Kontrasten er forbedret med næsten det dobbelte. Jeg vil mene at en modeficering af denne art, giver et bedre resultat end den originale 12volt VIC-II. Med dette, kan jeg i det mindste se skriften helt tydeligt i disciplin valg-menuen i Winter Games. Den grønne baggrund og den hvide skrift, blender nærmest sammen i noget ulæseligt med den oprindelige VIC-II. Men igen... Smag og behag.

_MSC_CLICK_TO_OPEN_IMAGE

_MSC_CLICK_TO_OPEN_IMAGE

_MSC_CLICK_TO_OPEN_IMAGE

_MSC_CLICK_TO_OPEN_IMAGE

----------------

brostenen Udgivet: 09-05-2019 13:42
Jeg bor her
Som en lille update, så har jeg fået bestilt en ny SID chip til boardet. Den gamle har givet issues hele tiden, fra jeg modtog maskinen. Så der er købt sokler og en ny SID.

4 stk. videoer af SID med fejl

Med henblik på VIC-II, så har jeg bestilt nye sokler, så jeg kan lave en lille sandwich adaptor mere, som ikke er så høj. Planen er at jeg vil benytte min Lumafix mellem adaptor og VIC-II chip. Desuden har jeg læst et sted, at der er en som har benyttet en 0.1 uF kondensator i hans mod', så det tror jeg også at jeg skal gøre.

Det skal nok blive en spændende maskine, når jeg bliver færdig med den. Ny VIC-II type og gammel SID type. Yay.
Desuden skal jeg have købt mig heatsinks i nær fremtid.

----------------

Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Top

Registrér for at kunne indsende indlæg.