Nyheder   Forum   Afstemninger   Nyhedsarkiv   Indsend Nyhed
  Login
Brugernavn:

Adgangskode:

Remember me
Lost Password?

Register now!
  Hoved Menu
Forsiden
Nyheder
  Indsend nyheder
  Arkiv
Forum
Weblinks
Vejledning / FAQ
Køb & Salg
  Søg
Advanced Search
  Hvem er online
27 bruger(e) er online (17 bruger(e) er i Forum)
Medlemmer: 0
Gæster: 27
mere...
amiga.dk ForumsoversigtRegistrér for at kunne indsende indlæg.
    Amiga.dk
         Fremtiden

(1) 2 »
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Bund
 Skrevet af Tråd
 Trez Udgivet: 18-10-2016 20:54
Webmaster
Medlem siden: 11-03-2003
Fra: Midt i mørket
Fremtiden
Tiden er kommet, hvor Amiga.dk står ved en skillevej. I lang tid har det primært været forum, der har været aktivt grundet manglende tid og interesse hos tidligere aktive medlemmer af redaktionen.

Desværre er årene løbet fra det system, som Amiga.dk kører på, og der bør overvejes en ny platform af sikkerhedshensyn. Derfor efterlyser vi ildsjæle, som er villige til at overtage driften af Amiga.dk - enten i nuværende form (med tilhørende sikkerhedsrisici) eller rykket over på en ny platform. Det kunne overvejes at lave en rent forumbaseret løsning, da det primært er det, brugerne kommer efter i dag.

Er der nogen/nogle derude, som er friske på at lægge sig i selen og forsøge at køre showet videre? I værste fald vil det ellers være nødvendigt at lukke siden, hvilket vi helst vil undgå. I så fald send en mail til webmaster@amiga.dk og lad os tage en snak om det.

Skal der måske noget helt andet til end et webforum? Slack? Discord? Noget helt tredje? Giv lyd.

Med boing-farvet hilsen,
T2 (T1 og Trez)
 bitman Udgivet: 19-10-2016 10:57
Jeg bor her
Medlem siden: 29-03-2007
Fra: Fredericia, Danmark
Re: Fremtiden
Tjaa.. naturligvis bør det køre videre i en eller anden form, selvom meget debat er rykket over på Facebook.

Desværre er FB ikke supergodt hvis man har brug for at finde gamle indlæg - så Amiga.dk forumdelen har helt klart værdi.

http://www.bigbookofamigahardware.com/ kører jeg allerede et Yaf forum, som er forholdsvis nyt - her "kunne man i princippet" sagtens have et Amiga.dk forum (Yaf understøtter multiple sites).

Jeg overvejer dog lige pt. nogle alternativer til hosting af BBoAH og tilhørende forum - men hvis ingen andre melder sig på banen til Amiga.dk kunne jeg nok overtales til at tage tjansen.

Men det er da at foretrækker hvis nogle som ikke har andre jern i ilden vil tage over.

Så hav mig i baghånden hvis der absolut ingen andre er - det ville være synd hvis Amiga.dk forsvinder helt.

----------------
BigBookOfAmigaHardware.com. C A4000T, 4xA4000/040, A4000/030, 2x A600, 5 x A500, 1xA500+, 3xA2000, A1200/030@50/4mb, A1200/ACA030, A1200/030@50/32mb, A1200/030@50/32mb, A1200/020/4mb, A1200/020/8mb, 2xA1200, CDTV, 2xCD32, A1000, 4xC64, C128D, C128, A3000

TaunusAnden Udgivet: 19-10-2016 20:23
Jeg bor her
Medlem siden: 02-09-2006
Fra: Møldrup
Jeg har absolut ikke begreb skabt om at administrere en hjemmeside. Men følger lige med, af ren interesse. Håber siden består, uanset om det er den oprindelige eller en ny udgave.

----------------
A1200HD, 030+16mb, Kick3.1
A600, 2Mb chip, Kick3.1, 1Gb CF-IDE
CD32 - Kun til leg

Fonzie Udgivet: 20-10-2016 11:19
Kigger bare forbi
Medlem siden: 11-08-2005
Fra: Nørresundby
Jeg vil gerne se Amiga.dk bestå i en anden form end den er i nu.

Jeg tror bare ikke på at Slack og diverse andre services som det dersens Discord vil bestå 'the test of time'. Men der er ingen tvivl om, at Slack er en fed platform. Er selv med i et team på Slack i øjeblikket.

Det kan dog sagtens ske, at også Slack kanalen for Amiga.dk dør hen.

Men Slack(uanset kommende køber; tænker det bliver Microsoft hvis de ikke får deres Slack-variant op at køre) vil nok være mit bedste bud. Men det i sig selv er også betinget af en administrator til at overse medlemmer.

Der er også Wire - men hvis alle skal være med på vognen så er det efter min mening noget hvor der kan logges ind fra en Amiga også, eller? Er der nogen diehard Amiga-brugere der benytter en Amiga som deres eneste computer til internet og diverse?

Wire, Slack, Discord er multi-platform med undtagelse af Amiga og Atari og C64

Alt det ovenstående skal tages med et gran salt da det kommer fra en 'ikke-Amiga ejer' gennem mange år men som har sin backup i form a HDF filer. Det er svært at give slip på 1990'erne

At denne hjemmeside har været åben så længe den nu har er fantastisk i sig selv - eftersom Amigaen er sådan en ældre sag. Ren kærlighed for Amiga herfra.
 cla Udgivet: 26-10-2016 20:15
Kigger bare forbi
Medlem siden: 26-10-2016
Fra:
Citat:
... Derfor efterlyser vi ildsjæle, som er villige til at overtage driften af Amiga.dk - enten i nuværende form ...

Jeg tager mig gerne kærligt af hosting, og helt uden vederlag Men jeg kan kun tage det nuværende site, og det vil blive på en VPS hos digitalocean.com.

Det vil i hvert fald være trist at se sitet forsvinde ...

Er der nogen som ved hvad http://eab.abime.net kører på ?
 T1 Udgivet: 26-10-2016 21:40
Webmaster
Fra: Århus
Citat:

cla skrev:
Jeg tager mig gerne kærligt af hosting, og helt uden vederlag Men jeg kan kun tage det nuværende site, og det vil blive på en VPS hos digitalocean.com.

Ja, og det er så her problemerne opstår..
amiga.dk kører på XOOPS - den kørende version er afhængig af PHP5.4.

PHP 5.5 og nyere giver horrible fejl, som jeg ikke havde lyst til at prøve at løse ved at patche XOOPS og dermed gøre det umuligt at opgradere senere hen - selvom det faktisk var tæt på at ske.

At der så siden har vist sig andre udfordringer med forældede XOOPS plugins til fx. private beskeder, administration af sitet osv som ikke bliver opgraderet bare fordi man opgraderer XOOPS selv osv osv gør det ikke lettere.

Citat:

cla skrev:
Er der nogen som ved hvad http://eab.abime.net kører på?

Footer på sitet siger vBulletin - og som jeg mindes det, er det stort og mindst lige så komplekst at håndtere som XOOPS eller et hvilket som helst andet CMS.

Ud af de ting vi har brugt her på amiga.dk over årene, så er det jo de gamle nyheder og tilhørende kommentarer, alle tråde i forumet og lidt private beskeder der har udgjort hjørnestenene.

Jeg har ikke undersøgt om der findes andre CMS'er eller plugins der kan "rippe" content direkte ud af en XOOPS database og importere det ind i "et eller andet", hvor man måske ikke kan tilføje nyt content, så i det mindste stadig kunne læse hvad der engang var blevet skrevet.

Med rette evner (og ikke mindst tid!) kan det sagtens lade sig gøre, men jeg kan lige så godt sige det som det er: det bliver ikke mig, der gør det - jeg har lysten til at hjælpe, men jeg har desværre ikke tiden..

----------------
/T1 - Serverowner/webmaster på amiga.dk

posca Udgivet: 26-10-2016 23:16
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 26-04-2003
Fra: 5871
Jeg er også klar på at redde amiga.dk fra den visse forsvindings-død :)

Det burde ikke være noget problem at hive dataen ud og så koble den sammen igen til et andet system, men det ville selvfølgeligt være nemmere hvis man bare kunne opdatere xoops og så virkede det hele igen - har du tjekket om xoops 2.5.8 måske kunne være en løsning ?

Hvis en upgrade er for bøvlet/farlig så hælder jeg dog mest til at kode noget selv fremfor en vBulletin/phpBB løsning. Et er at trække dataen ud, noget andet er at bruge tid på at finde ud af at få den importeret i et andet board igen. Der er desværre ingen af mine hosts der kører 5.4 mere, men så lang tid tager det nu heller ikke at kode et forum til at vise gamle tråde/kommentar når først dataen er placeret korrekt i databasen igen. Jeg har php't siden omkring 2000/2001 så jeg syntes selv at jeg efterhånden har ret godt styr på det :)

----------------
~{ pSa }~
A4000/030 | A1230T | A1230T | A2000

T1 Udgivet: 28-10-2016 22:37
Webmaster
Fra: Århus
Citat:

posca skrev:
har du tjekket om xoops 2.5.8 måske kunne være en løsning?

Sitet kører pt. 2.5.5, som var nyeste version jeg succesfuldt(!) kunne opdatere til. Da det involverede følgende path var det desværre ikke helt trivielt:

2.x.x -> 2.3.3 -> 2.3.3b -> 2.4.4 -> 2.4.5 -> 2.5.5.

Det sidste skridt fra 2.5.5 -> 2.5.7 gik galt, da flere af de indbyggede system-moduler ikke længere virkede (fx. forum og nyheder, som er ca. det vigtigste herpå..).

Jeg rodede en hel del med php5.5 og 2.5.7, men endte til sidst med at gå tilbage til php5.4 og 2.5.5, da det trods alt gav et virkende site.

Citat:

posca skrev:
Hvis en upgrade er for bøvlet/farlig så hælder jeg dog mest til at kode noget selv fremfor en vBulletin/phpBB løsning. Et er at trække dataen ud, noget andet er at bruge tid på at finde ud af at få den importeret i et andet board igen. Der er desværre ingen af mine hosts der kører 5.4 mere, men så lang tid tager det nu heller ikke at kode et forum til at vise gamle tråde/kommentar når først dataen er placeret korrekt i databasen igen. Jeg har php't siden omkring 2000/2001 så jeg syntes selv at jeg efterhånden har ret godt styr på det :)

Ja, det var også det jeg ville foretrække - hvis jeg altså havde tiden at bruge på det.

Mit problem er, at den XOOPS installation vi bruger i dag er mere eller mindre låst til php5.4 hvilket jeg efterhånden kvier mig ved at have kørende.

Da vi ligeledes ikke lige nemt kan opgradere til nyeste XOOPS (igen pga. manglende support for php5.4 i mange moduler), så begynder tingene efterhånden at være trælse at holde kørende.

----------------
/T1 - Serverowner/webmaster på amiga.dk

posca Udgivet: 29-10-2016 08:25
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 26-04-2003
Fra: 5871
Citat:
2.x.x -> 2.3.3 -> 2.3.3b -> 2.4.4 -> 2.4.5 -> 2.5.5.

Hmm ja det lyder en kende besværligt....

Det er heller ikke fordi jeg vælter rundt i extra tid, men jeg vil meget gerne give det et forsøg - dataen ligger der jo allerede så på en eller anden måde skal det nok være muligt at få det ud :)

Jeg for lige sat en lokal xoops op så er det lidt nemmere at se hvor bøvlet det er, der er jo nogle systemer der ikke helt har gennemtænkt deres db struktur.

----------------
~{ pSa }~
A4000/030 | A1230T | A1230T | A2000

retro Udgivet: 14-11-2016 00:18
Kigger bare forbi
Medlem siden: 04-09-2016
Fra:
lyder godt der er folk som står klar til at køre det videre. jeg ved godt jeg ikke har været aktiv på det seneste men jeg vil bare sige jeg stadig sætter meget pris på siden her, men jeg har alsår heller ikke evnerne til at køre sitet videre desvære men er glad for at det ser ud til at "det lysner"
(1) 2 »
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Top

Registrér for at kunne indsende indlæg.