Nyheder   Forum   Afstemninger   Nyhedsarkiv   Indsend Nyhed
  Login
Brugernavn:

Adgangskode:

Remember me
Lost Password?

Register now!
  Hoved Menu
Forsiden
Nyheder
  Indsend nyheder
  Arkiv
Forum
Weblinks
Vejledning / FAQ
Køb & Salg
  Søg
Advanced Search
  Hvem er online
16 bruger(e) er online (13 bruger(e) er i Forum)
Medlemmer: 0
Gæster: 16
mere...
amiga.dk ForumsoversigtRegistrér for at kunne indsende indlæg.
    AmigaOS-lignende projekter
         Atari Vs Commodore

(1) 2 »
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Bund
 Skrevet af Tråd
 CBMFreak Udgivet: 16-01-2017 10:34
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 21-03-2012
Fra: Nordjylland
Atari Vs Commodore
Har læst lidt om Atari...

De havde et OS som var RTOS bl.a. og et "community OS"..

Nogle der har haft både Amiga og Atari og kan fortælle lidt om forskelle og ligheder ?

Var Atari's OS bedre end AmigaOS?

Der skulle også eksistere et open source OS (baseret på Atari OS, så nej, ikke Linux) der kan køre på både Amiga og Atari?

Noget med der findes en bootdisk der på en Amiga 1000 kan boote direkte op i Atari OS bl.a.
 Rachael Udgivet: 17-01-2017 10:05
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 28-08-2003
Fra:
Re: Atari Vs Commodore
Mja amiga kunen rimlige nemt start system konformet atari software via et have af emulator , var ganske rigtig et par i form af boot disketter.

Atari os var single tasking , med multitos kunen de køre flere tos programmer samtidig, efter det kom det du tænker på, mint som en unix ligende kernel til dem hvor de fik mulighed for at køre gamle tos ting og mint ting sideløbende.

Andet end de brugt samme processor, og Jack Tramielvar begge steder , er de ret forskellige, atari brugt standart komponenter, hvor commodore brugt deres egen ting.

commodore havde den bedre gfx de kunne havde flere farver på skærmen end atari i spil, amiga spil brugt 5 bitplans til 32farver , og atari havde 4 bitplans til 16 farver.

De senere modeler fik noget kraftiger blitter og flere farver, og fordi de brugt mere stadnart komponenter havde de native chunky så de 3d ting med texturing blev populær var atari i en bedre position, rent opløsning mæssigt så havde atari højre opløsning uden interlace så dtp ting andet prof software var mere hjemme derpå.

Atari har haft langt mindre skyttegrave krige end amiga, de var forskånet for alle de dead end vi havde fordi vi havde brugt clouse soruce crap mui,reqtools m.m

Da det endlig så ud til vi kunne få noget som faktisk virked med amithlon , var det desvære igen buggy closesource crap, en skam var ellers den rette vej isteded for det deadend powerpc som os4 stormed nedead.
Amithlon kom også med pci access fra amiga siden til pc siden , men den del blev saboteret af de polske elbox folk som jo holde deres ting lukkede ned og med malware, endnu en fortabt chance .

vi har uae, atari har ARAnyM , begge kan køre alt relevant software til de maskiner, på alm pc hardware så det er ikke så skidt endda .

----------------
Gopher://telefisk.org/

CBMFreak Udgivet: 18-01-2017 08:54
Kan ikke holde sig væk
Spændende. Jeg skal vist have fat i sådan en bootdisk på et tidspunkt.

Læste lidt om atari mount. Siden min 1200 nu kører gotek så tænker jeg at min hxc ryger i en atari hvis jeg falder over sådan en på et tidspunkt

Mon der findes en atari bootdisk der kan køre amigaOS?

Underligt at atari os bruger A og C osv til drev.

DF0:, HD0: mv. Giver mere mening.
 Rachael Udgivet: 18-01-2017 10:15
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 28-08-2003
Fra:
Kg efter emutos på aminet, og kig rundt på de tidlige aminet cdere, dem med ab20 arkivet på , altså de helt tidlige ikke dem fra tyskland, men dem fra walnut creek , du kan finde alle dem på archive.org.

har aldrig set noget til at køre system konformt amiga software på en atari.

df0, hdo er jo netop ikke drev navne, men device navne, de kan være hvad somhelst, de først harddisk løsningen navngave gerne hd som værende dh0: cbm2090/2091 mfm/scsi controler kræver faktisk det format.

på min 3000 hedder de også dh0-dh3 som device navne også dreve navne wb2.x: work: osv

Tror da nok også de tidlige 8bit atari brugt a, b som floppy drev navne, og ellers er det da i tråd med pcdos , atari bruger jo fat som den standart filesystem også.

----------------
Gopher://telefisk.org/

CBMFreak Udgivet: 07-06-2017 12:07
Kan ikke holde sig væk
Takker, det vil jeg gøre :)
 retro Udgivet: 26-07-2017 13:30
Kigger bare forbi
Medlem siden: 04-09-2016
Fra:
har store forventninger til når de forfinet amd64 morphos udgaven. og evt med multi treadding eller multicore. de siger de har en aros version på ekspementiel basis der køre multicore på en eller anden semi, både men ellers er der jo aeon a1222 intil de finder en 5040 afløser som er billigere så vi kan få prisen ned i en realistisk højde for at få gamle folk tilbage til flokkken igen, anden anden sol under himlen er vampyer v2 g3, de siger i øvrigt også at de har lavet multi core til det nu også om det så bliver aka commedores germina løsning eller hvordan det ved jeg ikke, men det lyder spændene da de fpga'er bliver støre og billigere og håber at til den tid a1200 versionen er klare de kan lave en med lidt mere power mener faktisk at der har været tale om en interprise version af det kort. og så at ebay 68060 scalperne's storheds tid forbi.. og det jo kun en god ting for mange 060 kort dør også med tiden og med de priser så er det jo vanvittigt at købe et og hvis det nu ikke dur og så sælger siger at den virket da han sendte den og at det er købers skyld så står man bare og mangler til udbetalning til et sommerhus, eller måske bil nummer 2.
generalt syntes jeg at vampyer tilbyder meget. sdkort slot som hvis noget vil tage sig opgaven at få fixet den issue med at man ikke kan boote på det, så for man super hurtig cpu & AGA+ man for mere chipmem man for lydkort plus en hdmi løsning i et.og de har vist en mmu på et udviklings stadie,der går også rygter om fpu men mener der er en fpu emulator i 68k native som virker helt fint så hvad piver folk for. og før eller senere skal det nok også komme med en fpu løsning... la os nu bare få a1200 v2 ud af døren og få gjort nogle ebay'er der handler med 040 og 060 arbejdsløse i første omgang
 copyright_inc Udgivet: 27-07-2017 02:21
Jeg bor her
Medlem siden: 16-07-2004
Fra: viby j (aahus)
HØRT!!!

retro

----------------
Conclusion:Will Paula meet the blitter of her dreams? Will Akiko ever get together with Fat Agnus? And what is the mysterious PCMCIA Corporation planning in their corporate headquarters at 68030 DMA Drive? Tune in next week.
FTP pm for adgang

brostenen Udgivet: 31-07-2017 16:58
Jeg bor her
Medlem siden: 22-01-2004
Fra: Aalborg
Planlægger selv at få fat på en 1200'er igen, men indtil da, må jeg klare mig med min 600'er. Så mon ikke der kommer billige classic 1200'er, når den nye kommer på markedet.

Anyway...
Som jeg forstår forskellen på Atari og Amiga. Så er lyden bedre på Atari og grafikken bedre på Amiga. Ellers handler det kun om småting så som at disketter fik hurtigere fejl på Amiga end på Atari, grundet diskette teknologien der blev valgt.

Til spil er Amiga bedst, til musikproduktion er Atari bedst og almindelige trivielle ting så som tekstbehandling er de vist begge lige gode som sådan.

Man kan vende den lidt, og sige at man skal vælge det rigtige værktøj til opgaven. Med mindre man er rimelig large, for så er de bund og grund lige gode.

----------------
I want something good to die for, to make it beautifull to live..........

nbache Udgivet: 01-08-2017 00:00
Jeg bor her
Medlem siden: 08-04-2003
Fra: Ørholm
Citat:
Så er lyden bedre på Atari
Det er en gammel skrøne . Forskellen var (og her er vi så vidt jeg husker helt tilbage i Amiga 500 vs. Atari 1040ST-dagene), at Atarien havde et indbygget MIDI-interface, hvor det var noget man måtte købe ekstra til Amiga. Derfor fik Atarien ry for at være en musikcomputer. Selve den indbyggede lyd var vist ret ens.

Hilsen,

Niels

----------------
Brug venligst e-mail i stedet for "PM" - se en adresse i min profil.

Retroplay Udgivet: 01-08-2017 21:26
Jeg bor her
Medlem siden: 18-06-2008
Fra: Frederikshavn
Ja det er en skrøne.
YM chippen kan slet ikke sammenlignes med Amigas Paula, eller C64s SID chip for den sags skyld hvad lyd kvalitet angår.

Hvis Atarien skal sammenlignes med noget må det være Amstrad CPC. (Blip, bib)

Prøv bare at hør sammenligningen af Turrican II, jeg ville godt nok have været rimelig skuffet hvis jeg havde haft ST versionen.

----------------
WHDLoad opdateringer kan findes her:
http://tinyurl.com/7t3bm9r
Danske computer blade:
http://tinyurl.com/lndy3ub
C= 64 & 64c, JiffyDOS, 1541U-II & tape extender + hjemmestrikket PSU
C= A500, 1.2/1.3, 1Mb
C= A1200, 3.1, ACA1232, 32Gb SDHC HDD

(1) 2 »
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Top

Registrér for at kunne indsende indlæg.