Nyheder   Forum   Afstemninger   Nyhedsarkiv   Indsend Nyhed
  Login
Brugernavn:

Adgangskode:

Remember me
Lost Password?

Register now!
  Hoved Menu
Forsiden
Nyheder
  Indsend nyheder
  Arkiv
Forum
Weblinks
Vejledning / FAQ
Køb & Salg
  Søg
Advanced Search
  Hvem er online
16 bruger(e) er online (11 bruger(e) er i Forum)
Medlemmer: 0
Gæster: 16
mere...
amiga.dk ForumsoversigtRegistrér for at kunne indsende indlæg.
    AmigaOS-lignende projekter
         Morph OS og Apple Power PC

(1) 2 »
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Bund
 Skrevet af Tråd
 Marsboeren Udgivet: 29-05-2017 15:26
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 25-11-2009
Fra: Uvelse
Morph OS og Apple Power PC
Hej

Jeg snakkede for nyligt med nogen, som havde en gammel Powerchip baseret MAC - Vistnok en med en G5 processor - som samlede støv. Som jeg forstår det, er sådanne maskiner kandidater til at køre Morph-OS.

Det er jf. Morph websiden kun visse modeller af Powerchip MAC'erne, der er supporteret.

"Only PowerMac 7,2 and PowerMac7,3 (A1047) are supported"

Ved nogen, om det er udelukket at det kan virke, hvis ikke maskinen er på listen? Det ville være sjovt at køre Hollywood 7 på sådan en maskine. Men ellers er det jo set fra et Amiga SW synspunkt en bunke jern og ikke værd at bruge tid på. Så før jeg kaster mig ud i det, og bruger tid og penge på sagen, skal versionen jo lige tjekkes

Hilsen
Jesper
 Rachael Udgivet: 30-05-2017 10:45
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 28-08-2003
Fra:
Re: Morph OS og Apple Power PC
Er kun de powermacs med PCI 64bit og ikke PCIE du kan bruge, og du skal ha en med ATI og ikke Nvidia gfx kort.
Er jo ihverfald noget billiger end de måne priser man skal betale for os4 maskinerne.

----------------
Gopher://telefisk.org/

Marsboeren Udgivet: 30-05-2017 13:51
Kan ikke holde sig væk
Hej

Tak... Godt at vide. Jeg formoder man kan proppe et grafikkort I, som kan fungere, hvis ikke det rette er I fra start. Det med PCI bus må jeg tjekke. Måske man kan få en adapter, hvis det er den forkerte type. Hvis det kan bringes til at virke, vil det være anstrengelserne værd. Sådan en MAC G5'er burde have en ydelse omkring en X1000.

Hilsen
Jesper
 Rachael Udgivet: 31-05-2017 10:53
Kan ikke holde sig væk
Fra:
er ikke helt så lige til, på powerpc basered maskiner skal du ha et gfx kort med den rigtig rom , du kan ikke bare tag et ati gfx kort og smide i .
De maskiner du kan køre det morphos har apg port til gfx kortet, kig efter det så kan du nemt se det .

om det er en g5 eller en x1000, du vil nok få samme oplevelse, en maskine med en cpu du ikke kan udnytte hverkent med os4 eller morphos, en fin dual core 64bit cpu , i det mindste er en g5 så billige.

----------------

Marsboeren Udgivet: 31-05-2017 13:54
Kan ikke holde sig væk
Hej

Ok. Det lyder som om jeg skal sikre mig de grundlæggende forudsætninger (rette version af G5 maskine) og krydse fingre for, at skærmkort er ok. Ellers må jeg ud på Ebay eller hvor man nu for fat i det. Der er jo også forhandlere af gammelt MAC grej i Danmark, så måske jeg kan finde et 'lig' til små penge med et intakt og anvendeligt grafikkort Der skal jo være lidt spænding i livet.

I al fald tak for al den nyttige info.

Hilsen
Jesper
 Rachael Udgivet: 01-06-2017 12:56
Kan ikke holde sig væk
Fra:
sådan steder finder du nok ikke mere så gamlet hardward, powerpc er død og begravet for mange år siden, du skal nok på ebay og kigge, også skal du kigge ekstra efter en del af de apple gfx kort har et apple only dvi ligene stik men med runde hjørner :) du er efter efter med alm dvi eller til nøds vga.

Når du kigger efter en g5 så kig efter dem som er single core og eller ren luftkølede.

dem over 2.0ghz har vandkølning og den er problematisk på tidlige ikke PCIe maskiner, har selv en 2.7ghz dual med den problematiske , og de bliver altså rigtig varme, værest er det med crossbar chipen på bagsiden af printet den ligger på 80 grader .

----------------

Marsboeren Udgivet: 01-06-2017 13:57
Kan ikke holde sig væk
Hej

Det er måske ikkek nødvendigt at gå så langt som EBay. Jeg kan se nogle G5'ere til salg på DBA til begrænsede priser - desværre med NVidea grafikkort. Så det er nok grafikkortet, der er flaskehalsen.

Det kan jo være jeg blot skal slå til og se hvordan det udvikler sig. I værste fald kan det jo være, at jeg kan rive indmaden ud og putte et Amiga bundkort i, hvis ellers der er nogenlunde standard dimensioner indvendigt. Det er jo en pæn boks. En forhåbentlig kommende quad core X5000 forklædt som MAC ville ikke være uden ironi Min gamle XE kunne også godt trænge til et nyt hjem, da boksen har været i stykker i årevis efter en flytteskade.

Hilsen
Jesper

CBMFreak Udgivet: 07-06-2017 12:05
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 21-03-2012
Fra: Nordjylland
Sig gerne til hvis du opdager nogle (extra) G5 maskiner med ATI kort på ebay, særlig hvis det er laptops (af plads hensyn)

jeg ville gerne prøve at køre morphos :)

selv om en G3 imac også kunne være interessant, jeg så engang en på en rus tur, som kørte linux og noget medie software af en art

hvis X1000 og G5 er cirka ens, så må X5000 benytte en nyudviklet CPU? Jeg troede PPC definitivt døde med G5 ?

http://amigakit.leamancomputing.com/c ... cPath=37&products_id=1303

X5000 bruger åbenbart en FreeSclae P5020 CPU...
Til en svimlende pris på næsten 2000 pund X(

Vil man kunne slippe af sted med at køre OS4 på noget
der må antages at være
billigere med samme processor
ala dette board fx?

http://www.embeddedplanet.com/embedded/p5020-board/

eller nogle af disse..

http://www.acalbfi.com/uk/Embedded-co ... r/0000003H02#!prettyPhoto

http://www.nxp.com/products/microcont ... evelopment-system:P5020DS

http://eecatalog.com/vme/2012/03/27/l ... -and-rugged-applications/

??

P5020 QorIQ® Development System
har bl.a.

Two x4 PCI Express slots
Two vertical SATA connectors
Two 10/100/1000 ports with no add-in cards

Rachael Udgivet: 07-06-2017 14:01
Kan ikke holde sig væk
Fra:
Mja laptop finder du kun med op til g4, ikke det gør så meget, du kan som sagde ikke bruge 64 eller flere cores til noget, hverken med morphos eller os4.

Udvikling af Powerpc til alm maskiner sluttede med g5 , det som er i x1000 var det sidste som kom i den retning, fra andet firma som havde sats alt på deres low power skulle bruges af apple, som så skifted til Intel istedte, men købt dem dog op.

X5000 har en Freescale P5020 , freescale som ikke så ikke er freescale mere men blev NXP(philips) som solgt dem til qualcomm. De er lavet til net ting, router, NAS , m.m , Med NXP var det ret tvivlsomt om der ville ske nogen udvikling på den platform, med qualcomm er det så godt som sikket det ikke sker, Næsten alle variant af de SOC fåes med ARM cores også.
Er værd at huske på de er ikke compatible med floatpoints fra de ældre cpuere.

Glæde jer over vi har en gode emulator til rigtig m68k amiga, og der er aros , smidt på en linux så der er modene browser er det fint.

Morphos, os4 og powerpc , er samme closed source blindgyde som vi var i da commodore lukkede, havde den energi fra starten havde smidt i lavet et opensource os havde der været en dele flere muligheder idag.

----------------

CBMFreak Udgivet: 07-06-2017 17:31
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 21-03-2012
Fra: Nordjylland
Hmm åben sovs amd64 udgaver af AoS 4.x og mos ville være dejligt... Indtil da vil jeg lege med amibian og lignende :)
(1) 2 »
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Top

Registrér for at kunne indsende indlæg.