Nyheder   Forum   Afstemninger   Nyhedsarkiv   Indsend Nyhed
  Login
Brugernavn:

Adgangskode:

Remember me
Lost Password?

Register now!
  Hoved Menu
Forsiden
Nyheder
  Indsend nyheder
  Arkiv
Forum
Weblinks
Vejledning / FAQ
Køb & Salg
  Søg
Advanced Search
  Hvem er online
19 bruger(e) er online (17 bruger(e) er i Forum)
Medlemmer: 1
Gæster: 18
copyright_inc, mere...
amiga.dk ForumsoversigtRegistrér for at kunne indsende indlæg.
    AmigaOS-lignende projekter
         Amiga 2017

Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Bund
 Skrevet af Tråd
 CBMFreak Udgivet: 07-06-2017 11:27
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 21-03-2012
Fra: Nordjylland
Amiga 2017
Det lader til der stadig er fuld fart over feltet i Amiga land selv om vi skriver 2017..

MorphOS vil blive porteret til AMD64
AmigaReloaded er på vej
AROS og AEROS kører derudaf på ARM og AMD64
AmigaONE X5000 kører derudaf med AOS4.x plus snarlig MorphOS
Vampire A1200 er på vej og vil måske / måske ikke virke i AR
Raspberry pi har en række emu muligheder fx AmiBian og AROS
AmitKit 8 er ude i gratis udgave til Android
A.L.I.C.E. PPC AOS 4 laptop skulle være på vej ?
A1222 Tabor PPC AOS 4 bundkort skulle være på vej ?

generelt mangler der en billig måde at køre AOS 4.x på IMO

https://www.generationamiga.com/2016/10/14/the-laptop-a-l-i-c-e/

https://amigafun.wordpress.com/2017/06/

Ved ikke om jeg har overset noget?

ALICE og/eller Tabor kunne være interessant hvis prisen ikke eksploderer...

Har selv planer om at installere AmiKit 8 på en række. Android enheder fra samt at bruge 2 nyindkøbte pi3 til amibian... Den ene via pi-top og den anden indeni enten mit cdtv keyboard eller en a1200 case med kryoflux og floppy hvis eller kryoflux teamet engang laver support form ARM Linux

Amibian ligner en moderne amithlon

Men aeros eller bare aros ovenpå amibian eller raspbian kunne også være interessant

Jeg håber personligt at en AMD64 version af MorphOS kunne være med til at få Amiga over på den platform ala Macs

Evt med emulerings support for de øvrige Amiga platforme

AROS er lækkert men MorphOS virker til at være langt mere fremme ift at være et next gen Amiga OS ud fra hvad jeg har læst

Hvad er jeres tanker omkring amiga i 2017 OG hvad roder i med pt af amiga og amiga lignende systemer ?

Kan ikke lade være med at spekulere på om en pi3 med amibian kan følge med en vampire og om der vil komme billigere og nemme pi lignende fpga projekter til at accelerere gamle amigaer

Så er der også hele emu spørgsmålet...
Er vampire emulering, native eller et sted midt imellem.. Nogle vil sige emulering pga en fpga kodes til at agere som en cpu der nok ville have været blevet lavet af Motorola hvis commodore ikke gik rabundus i 1994 og hvis Motorola så havde valgt at fortsætte deres cpu linje til amiga brug

Er det bedre at stoppe en pi eller en pc indeni et kabinet med amigalogo og køre et amiga os af en art eller er det mere rigtigt at sætte en vampire i en gammel amiga

Eller er det bedre med AmigaReloaded
Eller er pi vejen frem eller
Skal man have en ppc maskine eller?

Jeg syntes det er svært at vælge og linjerne mellem native og emulering er udviskede..

Og hvornår er det bare bedre at starte uae?

Jeg kan li pi pga amibian pga amibian minder om amithlon

Jeg kan li at amikit er ude til android

Jeg bemærker at begge er arm og begge kan køre 68k så måske er det vejen frem for mig rent personligt lige pt

Aros, amithlon m.fl på pc vil give meget power men er det nødvendigt? Dog vil jeg sikkert kaste mig frådende over morphos når det kører på AMD64 alligevel fordi det ville være meget cool med et amiga lignende system som kan sparke numse

Til den tid vil jeg måske bygge en maskine med en up squared eller lignende mini AMD64 maskine så jeg har både power og portabilitet på samme platform

indtil videre er min pi-top samlet og har fået et amiga baggrundsbillede samt fået installeret amiga racer... så det er da en start

Men måske er fremtiden for Amiga, det som den er i dag... Måske lever den bare videre på mange forskellige platforme som den gør i dag... ARM, PPC, AMD64, 68k

Det er jo som sådan også fint at man ikke har alle æg i samme kurv

demolition Udgivet: 08-06-2017 19:14
Ikke bange for keyboardet
Medlem siden: 16-09-2013
Fra:
Re: Amiga 2017
Er selv til Vampire og har to af slagsen. Det vil jeg ikke kalde emulering da en FPGA netop er ægte hardware som blot bliver omkonfigureret fra flashram.

En maskine med en Vampire er det der kommer tættest på en ægte 680x0 Amiga men hvor man også får muligheden får at køre nogle af de lidt 'sjovere' ting som 3D spil, internetbrowsing, musik- og videoafspilning osv.
Jeg vil dog stadig ikke slippe mine gamle originale maskiner. Der er noget særligt ved at have maskiner i originalt setup (inkl. normalt floppydrev), så der skal være plads til begge dele.
 CBMFreak Udgivet: 15-10-2017 17:15
Kan ikke holde sig væk
Det virker også til at vampire er den hurtigste amiga man kan benytte (hurtigere end AmigaONE x5000?)

Jeg overvejer også vampire til min 1200.. Den har i forvejen et antal opgraderinger
 demolition Udgivet: 12-11-2017 19:09
Ikke bange for keyboardet
Medlem siden: 16-09-2013
Fra:
Nu finder der bare ikke nogen Vampire til A1200 endnu, men det kommer forhåbentligt på et tidspunkt.
 CBMFreak Udgivet: 13-11-2017 10:52
Kan ikke holde sig væk
Det har du ret i, men dens specifikationer har lagt fast i et stykke tid.

Derfor mener jeg, at jeg godt kan udtale mig som jeg gjorde

A1200 udgaven bruger bl.a. en hurtigere FPGA
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Top

Registrér for at kunne indsende indlæg.