Nyheder   Forum   Afstemninger   Nyhedsarkiv   Indsend Nyhed
  Login
Brugernavn:

Adgangskode:

Remember me
Lost Password?

Register now!
  Hoved Menu
Forsiden
Nyheder
  Indsend nyheder
  Arkiv
Forum
Weblinks
Vejledning / FAQ
Køb & Salg
  Søg
Advanced Search
  Hvem er online
11 bruger(e) er online (5 bruger(e) er i Forum)
Medlemmer: 0
Gæster: 11
mere...
amiga.dk ForumsoversigtRegistrér for at kunne indsende indlæg.
    C= Hardware
         KickRom til Amiga600 issue

Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Bund
 Skrevet af Tråd
 brostenen Udgivet: 04-07-2017 15:31
Jeg bor her
Medlem siden: 22-01-2004
Fra: Aalborg
KickRom til Amiga600 issue
Hej alle.

Jeg har for nyligt fået fat på min første amiga siden 2005/06 stykker, og den kom med Kickstart 37.300

Så tænkte jeg at det kunne være rart at opgradere den, så jeg fandt en britisk sælger af kickrom, der havde en fin 37.350 rom til salg.

Den er så kommet med posten til mig, og jeg forsøgte at få det til at fungere i går. Men uden held.

Det eneste der sker, er at maskinen viser hvid/beige farve, men viser ikke "insert disk" på skærmen. Jeg smed den gamle 37.300 i maskinen igen, og alt der som det skal være.

Hvad gør jeg forkert? Det er enten en forkert chip jeg fik sendt, eller også er det chippen som ikke fungerer.

_MSC_CLICK_TO_OPEN_IMAGE

_MSC_CLICK_TO_OPEN_IMAGE

Jeg har smidt de her to billeder af sted til sælgeren, men vil lige høre her, om der er et eller andet folk spotter eller om folk har haft samme problem som jeg.

----------------
I want something good to die for, to make it beautifull to live..........

Mufasa Udgivet: 05-07-2017 03:11
Jeg bor her
Medlem siden: 03-03-2004
Fra: Herning, Midt-Jylland
Re: KickRom til Amiga600 issue
Har du vendt chippen rigtigt ?

----------------
Er blevet en ejer af et SAM460ex Moderboard med AmigaOS 4.1

brostenen Udgivet: 05-07-2017 10:16
Jeg bor her
Jeps... Den er vendt korrekt.

----------------

demolition Udgivet: 05-07-2017 11:38
Ikke bange for keyboardet
Medlem siden: 16-09-2013
Fra:
Den chip ser lidt stor ud.. Den burde kun nå op til pilemarkeringen på bundkortet, dvs. de to øverste ben i soklen bør ikke være benyttet. Sådan er alle mine 2.05 ROMs ihvertfald, men mine er også originale. Jeg var slet ikke klar over at Cloanto lavede 2.05 ROMs da de ikke er svære at finde originale. Rigtigt mange skifter dem nemlig ud med 3.1.

Typisk bruger man 27C400 EPROMs til kickstarts og de skal sidde sådan her i soklen:
http://www.nightfallcrew.com/wp-conte ... 120ns/20151127_185204.jpg
Læg mærke til at den ikke fylder soklen helt ud.

Din chip er sikkert en 27C800 som er dobbelt så stor og har to ben ekstra, og måske er du nødt til at sætte en modstand (1k-10kOhm er fint) til Ground eller Vcc fra ben 1. Jeg kan ikke lige huske om det allerede er gjort på A600 bundkortet. 27C800 er typisk en chip som folk bruger hvis de vil to kickstarts ind i den samme chip. Så kan man skifte mellem dem ved at forbinde pin 1 til hhv. Gnd eller Vcc gennem en omskifter.
 brostenen Udgivet: 05-07-2017 13:16
Jeg bor her
Hmmm.... Sælger sagde at den var testet før afsendelse. Jeg har ikke den store forstand på rom chips, så jeg gik ud fra at den bare virker uden mods på en standard 600.

----------------

Mufasa Udgivet: 11-07-2017 16:06
Jeg bor her
Hvorfor så ikke blot købe Vampire 600" eller "Vampire A600" ???

Så slipper du alt bøvlet med din fysiske Amiga !!!

Plus, at så kan du beholde din nye KS-rom som et minde !!!

Links:
http://www.apollo-accelerators.com/#wheretobuy

og

http://www.kipper2k.com/

P.s.: Jeg venter selv på "Vampire 1200".

----------------

demolition Udgivet: 12-07-2017 09:16
Ikke bange for keyboardet
Medlem siden: 16-09-2013
Fra:
Det kan være at det bliver svært at få fat på en Vampire 600 nu da ham der har samlet dem (Kipper) er stoppet med det pga. diverse problemer.. Vampire 500 bliver lavet af en anden (Majsta) så de skulle dog stadig kunne leveres, ihvertfald noget tid endnu.

De er dog ikke billige så man bør sætte sig grundigt ind i hvad det er man går ind til. Jeg har selv både en 500 og en 600 med Vampire og det er et lækkert produkt, men det er ikke noget for alle. Hvis man f.eks. primært vil spille gamle spil, så er det totalt overkill og p.t. heller ikke den mest kompatible løsning.

Måske den hurtigste måde at få fat i en V500 hvis man er meget utålmodig:
http://amigakit.leamancomputing.com/c ... info.php?products_id=1304
 Mufasa Udgivet: 12-07-2017 19:39
Jeg bor her
Ok. Det vidste jeg ikke.

Jeg vidste heller ikke at du allerede havde en Vampire Løsning.

Citat:
Det kan være at det bliver svært at få fat på en Vampire 600 nu da ham der har samlet dem (Kipper) er stoppet med det pga. diverse problemer.. Vampire 500 bliver lavet af en anden (Majsta) så de skulle dog stadig kunne leveres, ihvertfald noget tid endnu.

Det vidste jeg så godt.

Da jeg købte en Blizzard 1260 til min A1200 i sin tid. gik der også noget tid (læs: et par år) Inden at jeg kunne gøre fuld brug af hvad Blizzard 1260 havde af andre muligheder end blot spil.

----------------

brostenen Udgivet: 15-07-2017 09:59
Jeg bor her
Lidt update. Jeg havde kontakt med sælgeren, og vi blev enige om at jeg sendte den tilbage. Det er i irland.

Næste skridt er at få maskinen recapped, og kommer nok til at koste en 500 kroner.

Vampire er ikke helt min stil, da jeg hellere vil benytte gammel software/spil, end at have den hurtigste løsning.
Så fremtiden bliver en 1mb upgrade og en scandoubler. Harddisk løsning bliver et SD kort og jeg skal have renset floppy drev samt smurt det.

Hvis jeg kan komme af med nok vintage PC hardware, ender det med at jeg også køber mig en 1200 eller en 500 eller begge. Men nu må jeg se om der er nogen der vil købe.

----------------

brostenen Udgivet: 31-07-2017 17:04
Jeg bor her
Lidt update....

Jeg sendte chippen tilbage til sælgeren, og den fungerer ifølge sælgeren helt upåklageligt i en A600 rev. 1.5

Så det må være min Amiga der ikke kan med chippen. Jeg fik pengene retur, og fandt en original 37.350 på eBay.

----------------

Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Top

Registrér for at kunne indsende indlæg.