Nyheder   Forum   Afstemninger   Nyhedsarkiv   Indsend Nyhed
  Login
Brugernavn:

Adgangskode:

Remember me
Lost Password?

Register now!
  Hoved Menu
Forsiden
Nyheder
  Indsend nyheder
  Arkiv
Forum
Weblinks
Vejledning / FAQ
Køb & Salg
  Søg
Advanced Search
  Hvem er online
28 bruger(e) er online (19 bruger(e) er i Forum)
Medlemmer: 0
Gæster: 28
mere...
amiga.dk ForumsoversigtRegistrér for at kunne indsende indlæg.
    C= Hardware
         Moderne Amiga via AMD

Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Bund
 Skrevet af Tråd
 CBMFreak Udgivet: 27-06-2018 10:57
Jeg bor her
Medlem siden: 21-03-2012
Fra: Nordjylland
Moderne Amiga via AMD
Jeg sad og læste denne tråd:

http://eab.abime.net/showthread.php?t=84264&page=4

og så spekulerede jeg på flg.:

ville det være muligt at skrive en firmware til en af de nyeste AMD processorer sådan at den afviklede 68000 instruktioner i stedet for x64?

Så kunne den måske ala Vampire, overtage kontrollen af en ægte Amiga og give hastigheder der er langt over hvad både WinUAE og Vampire kan klare?

Og uden en FPGA ville man komme udover diskussioner omkring emulering og semi-emulering mv...

Man ville ende med en Amiga som er hurtigere end tilsvarende gamer PC'ere?

Senere kunne der udvides med support for PCI Express og dermed fx ATI 3D grafik kort o.l. ?

Rachael Udgivet: 27-06-2018 12:01
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 28-08-2003
Fra:
Re: Moderne Amiga via AMD
Eneste cpu der har været hvor man ville ha mulighed for den slags var transmeta, som kørt et software lag som oversatte x86 til dens wliv cpu 128bit på crueso, 256bit på efficion.
De køre altså basalt set en software emulering af cpu, og vise det var hurtigt, det er såmen ikke meget anderleds end hvad uae gør.

Det giver ikke nogen mening at interface med det gamle hardware, vampire som gør det, er ikke brugbar til andet end spil da de ikke emulerer fpu rigtig eller mmu, hvis de ikke skulle bruge en masse plads i fpga til at emulere den 68000 bus havde de sikkert haft plads til at gøre det ordenligt, og haft noget bedre hastighed fordi de ikke skulle holde bus states m.m , alt access til det gamle hardware sker jo ved 7.14mhz , samme massive indsnævering ville du også ha hvis du brugt en anden cpu også skulle hen og emulerer bussen.

Uae er langt hurtigter end nogen fpga løsning, er 100% kompatible, giver dig mulighed for at brug moderne gfx kort/pciexpress .
Eneste man kunne ønske var amithlon kom igen, den havde access fra amiga siden til pc hardwaren, er stadigvæk den eneste løsningn vi har set som havde bare lidt fremtid...

Den lod linux kernel tag sig af gfx og storage, hvilket jo også var langt smarter end at man skulle ha lavedte speciale amiga driver til hvert ting, er jo bare at se på den joke os4, udvikning til nye hardware sker bare ikke.

----------------
Gopher://telefisk.org/

CBMFreak Udgivet: 27-06-2018 18:25
Jeg bor her
Medlem siden: 21-03-2012
Fra: Nordjylland
Hm ja ok, en moderne Amithlon distro... Så er vi vel tæt på noget ala AROS og AEROS.

Men transmeta må have haft emuleringsdelay.
Det ville en AMD cpu med 68000 mikrokode ikke have. Fordi at processorens instruktionsset ville være 68000.

Og selv om UAE er en ekstrem god emulator så har den stadig et performance hit vs hvis den kunne afvikle ting direkte

Men ok DET ville så kræve et nyt bundkort der kan tage en sådan cpu og med en FPGA til at håndtere Amiga chipset(s) og med extention til håndtering af pci express.

På den anden side så kunne en moderne Amiga jo også sagtens være en x64 maskine ligesom moderne Macs er

nbache Udgivet: 27-06-2018 22:53
Jeg bor her
Medlem siden: 08-04-2003
Fra: Ørholm
Citat:
Den lod linux kernel tag sig af gfx og storage, hvilket jo også var langt smarter end at man skulle ha lavedte speciale amiga driver til hvert ting, er jo bare at se på den joke os4, udvikning til nye hardware sker bare ikke.
Nu er det jo faktisk sådan for tiden, at der er drivere til Radeon Southern Islands og Polaris (de seneste generationer af RadeonHD-grafikkort) til AmigaOS, men endnu ikke til Linux. Så det er ikke altid AmigaOS der hænger bagefter ... men jeg indrømmer gerne at det er mere en undtagelse end en regel.

Hilsen,

Niels

----------------
Brug venligst e-mail i stedet for "PM" - se en adresse i min profil.

Rachael Udgivet: 29-06-2018 11:00
Kan ikke holde sig væk
Fra:
nu er det ikke sådan at man via microcode kan omdefinerer en cpu fuldstændig, og slet ikke ting som memory management.

selvf kunne det være en moderne x86, også bare ha en uae jit til alt det gamle software, men hvorfor skulle man næsten gøre det , når du med uae under linux kan det samme plus du vil ha et moderne os og browser til rådighed.

----------------

Rachael Udgivet: 29-06-2018 11:08
Kan ikke holde sig væk
Fra:
eh jo linux har da haft den support for det længe, mig bekendt baseret os4 da også deres ting på mesa , og undskyld mig ikke hænger bagefter ? Bliver browserne til det overhovdet opdated ?

----------------

nbache Udgivet: 30-06-2018 01:05
Jeg bor her
Medlem siden: 08-04-2003
Fra: Ørholm
@Rachael

Citat:
eh jo linux har da haft den support for det længe
Det jeg taler om er Linux PPC og 3D-kapable drivere til Southern Islands og Polaris.

Jeg er ret sikker på at folk der kører både Linux og AmigaOS 4.1 på fx X1000 og X5000, stadig er nødt til at have et ældre kort installeret ved siden af SI/RX-kortet for at Linux-siden kan være med.

(Jeg gør det ikke selv - endnu, måske).

Hilsen,

Niels

----------------
Brug venligst e-mail i stedet for "PM" - se en adresse i min profil.

Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Top

Registrér for at kunne indsende indlæg.