Nyheder   Forum   Afstemninger   Nyhedsarkiv   Indsend Nyhed
  Login
Brugernavn:

Adgangskode:

Remember me
Lost Password?

Register now!
  Hoved Menu
Forsiden
Nyheder
  Indsend nyheder
  Arkiv
Forum
Weblinks
Vejledning / FAQ
Køb & Salg
  Søg
Advanced Search
  Hvem er online
24 bruger(e) er online (21 bruger(e) er i Forum)
Medlemmer: 0
Gæster: 24
mere...
amiga.dk ForumsoversigtRegistrér for at kunne indsende indlæg.
    C= Hardware
         Jeg har bestilt en TF530.

(1) 2 »
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Bund
 Skrevet af Tråd
 brostenen Udgivet: 31-08-2018 00:25
Jeg bor her
Medlem siden: 22-01-2004
Fra: Aalborg
Jeg har bestilt en TF530.
Så bed jeg i æblet om man vil, og bestilte en TF530'er. Altså en Terrible Fire med 030-50mhz, FPU, IDE og 2mb 12ns Ram.

Det er et kit, med CPU relocator, CF-Adaptor og såen. Så jeg får mig egentlig en fornuftig opgradering til min Amiga500.

Ydermere har jeg fundet ud af, at mit 8a.1 board som blev solgt som en 500 af Commodore. Er med fuld ECS chipset. Også Denise er ECS udgaven. Så hvis jeg modificerer boardet til 1mb Chip. Så kan jeg benytte min boobib 2mb ram upgrade til 1mb chip ekstra og så have 1mb slow.

Med TF530 acceleratoren, (og en board upgrade plus trapdoor mem kortet) får jeg så en Amiga, der svarer til et sted mellem en stock 2000 og 3000. Nå ja... Den skal jo også have en kickrom upgrade, men her genbruger jeg bare den jeg har i overskud fra min Amiga600. Den ville have nogenlunde følgende spec's herunder, hvis jeg ikke modder til "Plus":

- Fuld ECS Chipset.
- 68030 50mhz.
- FPU.
- IDE controller.
- 1mb Chip.
- 2mb Fast.
- 1,5mb Slow.
- Kick 37.300.
- Intern Scandoubler.

Mit spørgsmål til jer alle er. Hvad jeg nogenlunde kan benytte denne maskine til af software. Hvad ville i gøre rent software mæssigt, hvis i havde denne her maskine? Noget i ville tweake lidt ved eller gøre lidt anderledes?

----------------
I want something good to die for, to make it beautifull to live..........

demolition Udgivet: 31-08-2018 09:33
Lidt af en hjemmedreng
Medlem siden: 16-09-2013
Fra:
Re: Jeg har bestilt en TF530.
Som du selv skriver, så kan du bruge den nogenlunde til det som folk brugte deres A3000 til i sin tid da specs er nogenlunde identiske, bortset fra du ikke kan sætte Zorro udvidelser i.

Den kan selvfølgeligt snildt køre den obligatoriske WHDLoad, og det er nok primært det folk ville bruge sådan et system til. FPUen kommer nok til at kede sig, bortset fra et par enkelte 3D spil som kan bruge den til noget. Det som ellers kan udnytte FPUen er demoer og 3D programmer som f.eks. Lightwave, men det er primært målrettet systemer med 060.
 brostenen Udgivet: 31-08-2018 10:24
Jeg bor her
Ja. Bortset fra at min bus'en stadig kun er 16-bit og ikke 32, så er det jo nogenlunde en stock-3000. Men jeg har set udvidelser, som skulle give en 500'er adgang til Zorro-II. Hvor kompatible de løsninger så er, har jeg ingen anelse om. Den udvidelse jeg tænker på, er den som hedder Z-500. Det store minus, er så at den er ekstern. Men måske en ombygning i et PC-Kabinet ville være en god løsning. Anyway... Jeg skal først lige se hvor meget jeg kan smide i min 500'er.

----------------

Mufasa Udgivet: 04-09-2018 22:37
Jeg bor her
Medlem siden: 03-03-2004
Fra: Herning, Midt-Jylland
Citat:
Så bed jeg i æblet om man vil, og bestilte en TF530'er. Altså en Terrible Fire med 030-50mhz, FPU, IDE og 2mb 12ns Ram.

Så håber jeg da, at du bliver glad for den

Citat:
Mit spørgsmål til jer alle er. Hvad jeg nogenlunde kan benytte denne maskine til af software.

Hvis du har en Terrible Fire, så kan du jo bruge software der også kræver:
1.: en 68030 som minimum.

2.: Fast-RAM for at virke, eller kræver Fast-RAM for at virke ordentligt.

3.: en MMU. Jeg ved at WHDLoad vil blive glad for en MMU.

Citat:
Hvad ville i gøre rent software mæssigt, hvis i havde denne her maskine?

Personligt ville jeg installere WHDLoad, så jeg kan spille mine favorit spil fra HD.

En anden ting jeg - personligt - ville gøre er at bruge Deluxe Paint eller Personal Paint en del mere. Med Fast-RAM kan man bl.a. lave længere animationer i DPaint og PPaint.

Citat:
Noget i ville tweake lidt ved eller gøre lidt anderledes?

Nej det tror jeg ikke. Personligt ville jeg ikke have gjort noget anderledes.

Personligt ville jeg gå efter Apollo Vampire når at den kommer på markedet.

----------------
Er blevet en ejer af et SAM460ex Moderboard med AmigaOS 4.1

brostenen Udgivet: 05-09-2018 01:07
Jeg bor her
Tak for input's. Jeg modtog den i dag. Jeg er allerede forelsket i den, selv om jeg lige skal have fikset en PC strømforsyner, til at give nok juice. Og jeg skal have købt en ny loddekolbe. Sidst men ikke mindst, så venter jeg stadig på det nye diskdrev jeg har bestilt til maskinen. Det bliver awesome at få det sat sammen det hele.

Har stadig den 500 rev. 5 eller noget, som jeg er i gang med at restaurere. Så skal jeg have fundet ud af en scandoubler løsning til min 600'er som også skal have en kickrom switcher, så jeg også kan have 1.3 på min 600'er. Den 500'er jeg er i gang med at restaurere har kick 1.2 og jeg har et 512k modul liggende til dens trapdoor.

Jeg tror jeg får en samling der er nogenlunde. Jojo... Jeg kunne da godt bruge en 1200'er med scandoubler og accelerator. Men jeg lader det være i drømmeland.

----------------

demolition Udgivet: 07-09-2018 17:59
Lidt af en hjemmedreng
Medlem siden: 16-09-2013
Fra:
Citat:
3.: en MMU. Jeg ved at WHDLoad vil blive glad for en MMU.

MMU med WHDLoad kan du kun bruge til noget hvis du er udvikler og skal debugge dine WHDLoad slaves da den giver dig bedre mulighed for at checke om du f.eks. tilgår steder i hukommelsen som du ikke burde. Når man som de fleste af os blot skal bruge WHDLoad til at køre spil, så har MMU ingen funktion.
 Mufasa Udgivet: 09-09-2018 23:30
Jeg bor her
Medlem siden: 03-03-2004
Fra: Herning, Midt-Jylland
Citat:
MMU med WHDLoad kan du kun bruge til noget hvis du er udvikler og skal debugge dine WHDLoad slaves da den giver dig bedre mulighed for at checke om du f.eks. tilgår steder i hukommelsen som du ikke burde. Når man som de fleste af os blot skal bruge WHDLoad til at køre spil, så har MMU ingen funktion.

ok. Tak for info. Jeg citerede blot Bert "Wepl" Jahn's egne ord om WHDLoad.

----------------
Er blevet en ejer af et SAM460ex Moderboard med AmigaOS 4.1

brostenen Udgivet: 27-10-2018 00:17
Jeg bor her
Så har jeg endelig fået testet min TF-530'er af, og den er pretty much awesomme. Jeg skal ikke bruge den til WHDLoader, så det er nu meget brugbart nok, kun med 2mb Fastram for mit vedkommende. Planen er at installere noget WB på den, og så fylde den op med andre programmer så som noget hippo til musik, adf-blitzer, adf2disk, wordworth og så videre. Altså en kontor/underholdnings/gamer maskine, der ved flip på en switch, kører med Kick 1.3

Anyway...
Testede den der TF'er af som sagt, og kørte sysinfo som test. Har også kørt en sys-test af, som gik igennem uden problemer. Jeg smider lige link til hvor jeg har lagt billedet eksternt, da jeg ikke kan finde ud af at benytte billedfunktionen her på siden.

https://i.postimg.cc/Wz072r87/IMG-20181025-010734988.jpg

(Jeg har benyttet "Post Image" servicen til billedet)

----------------

posca Udgivet: 28-10-2018 18:19
Kan ikke holde sig væk
Medlem siden: 26-04-2003
Fra: 5871
Så er spørgsmålet bare; hvor meget koster det at bygge et til mig ?

----------------
~{ pSa }~
A500

brostenen Udgivet: 28-10-2018 20:00
Jeg bor her
Det ved jeg ikke. Jeg vil gætte på at sælgeren stadig har samme pris som jeg gav. 156 Euro inklusiv forsendelse.

EDIT:
Jeg har købt den her:

http://www.amibay.com/showthread.php? ... celerator-card-the-TF530-(Terrible-Fire-530

----------------

(1) 2 »
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Top

Registrér for at kunne indsende indlæg.