Nyheder   Forum   Afstemninger   Nyhedsarkiv   Indsend Nyhed
  Login
Brugernavn:

Adgangskode:

Remember me
Lost Password?

Register now!
  Hoved Menu
Forsiden
Nyheder
  Indsend nyheder
  Arkiv
Forum
Weblinks
Vejledning / FAQ
Køb & Salg
  Søg
Advanced Search
  Hvem er online
20 bruger(e) er online (14 bruger(e) er i Forum)
Medlemmer: 0
Gæster: 20
mere...
amiga.dk ForumsoversigtRegistrér for at kunne indsende indlæg.
    Spil
         Guldkorn Ekspressen. Hvilken Ram type?

(1) 2 »
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Bund
 Skrevet af Tråd
 brostenen Udgivet: 01-03-2019 16:10
Jeg bor her
Medlem siden: 22-01-2004
Fra: Aalborg
Guldkorn Ekspressen. Hvilken Ram type?
Jeg har lagt mærke til, at Guldkorn ekspressen har brug for enten Slow eller Fast ram, for at have alle lydeffekter i spillet. Er der nogen her, som ved om det er slow eller fast der er hvad kræves?

----------------
I want something good to die for, to make it beautifull to live..........

T1 Udgivet: 01-03-2019 18:33
Webmaster
Medlem siden: 11-03-2003
Fra: Århus
Re: Guldkorn Ekspressen. Hvilken Ram type?
Det hedder nu engang chip og fast ram.. :)

Selvom chip dog var langsommere, så var det nødvendigt i forhold til chip ram er den eneste type ram, som Amigaens specielle chips kunne læse/skrive fra/til mens fast ram kan kun læses/skrives fra/til af CPU'en.

Lige for guldkornsekspressen, så vil jeg tro at du kan bruge begge dele.

Da en A500 kom med 512kb chip (ellers var der ikke meget grafik på skærmen) og typisk kunne udvides med 512kb fast i udvidelsesslottet i bunden til 1mb i alt, så vil jeg tro, at det fungerer lige så godt som havde du haft det kørende på en A500+'er der var født med 1mb chip og ingen fast - lidt i stil med en A1200 med 2m chip og igen ingen fast.

Jeg mindes dog enkelte spil, som specifikt krævede fast ram for at kunne køre, men det var sikkert ikke pga. lyd - mere fordi der var behov for at CPU'en kunne stå og beregne alt muligt og evt. flytte data på tværs af chip og fast fordi 2mb chip i en ECS-maskine var uhørt (men var normalt for AGA).

----------------
/T1 - Serverowner/webmaster på amiga.dk

brostenen Udgivet: 01-03-2019 21:03
Jeg bor her
Men.... Slow Ram er jo det som sidder i trapdoor i en stock OCS Amiga500. Hmmm...

Anyway.
Min Amiga600, kunne ikke afspille lydeffekterne hvor den kun havde 2mb Chip. Det er med onboard og med udvidelse. Den kunne heller ikke uden udvidelse. Men da jeg fik installeret en a6095 udvidelse (8mb chip og 1.5mb slow), så kunne den pludselig afspille alle lyde i Guldkorn Ekspressen.

Min a500 (den som jeg nu har udvidet onboard Chip Ram på), kunne godt afspille alle lyde før jeg lavede opgraderingen til en Plus udgave. Men efter, så kan den ikke afspille alle lydene med 1mb Chip Ram onboard og ej heller når jeg monterer trapdoor ram, som så bliver alokeret som Chip Ram. Altså 2mb ialt.

Jeg kan nemlig ikke huske om den afspillede alle lyde med TF-530 acceleratoren eller om det var udelukkende med Gary adaptor, som giver 1mb Chip Ram og 1.5mb Slow Ram ialt.

Så spørgsmålet jeg kom med i første omgang, er egentlig rettet på om det er Slow Ram, og i det tilfælde, skal jeg ud og finde en trapdoor til min 500, med passthrough til ekstra ram. Eller om jeg kan klare mig med min TF-530 accelerator der kun giver Fast Ram.

Det skal lige siges, at jeg ikke har fundet andre spil end Guldkorn Ekspressen, som har dette problem. Alle andre spil, klarer sig perfekt med 2mb Chip og Kickstart 2 version 37.350. Sjovt nok, også dem som er designet til kick 1.3 som kører upåklageligt på en Plus configuration, dog med Kick 2 version 37.350. Det er en rigtig sweetspot med henblik på konfiguration til de ældre sen 80'er Amiga spil.

----------------

T1 Udgivet: 01-03-2019 21:22
Webmaster
Spændende.

Jeg er nu 100% sikker på at jeg kunne spille Guldkornekspressen på min A500+ dengang jeg brugte den mest.

Jeg husker nu de normale 512kb udvidelser til A500'eren som værende ægte fast ram, men wikipedia siger da godt nok noget andet (fra https://en.wikipedia.org/wiki/Amiga_Chip_RAM#Fast_RAM):

Citat:

Early versions of the Amiga 2000B, and the most common "trapdoor memory expanded" configuration of the Amiga 500, contain 512 KiB pseudo-fast RAM ("slow RAM") controlled by Agnus with the same limitations as Chip RAM, yet unusable as such due to register limitations.

Jeg ved ikke helt hvad man skal tolke af det, men the database of amiga games siger blot at du har brug for 1mb ram for lyd - intet krav om hvorvidt det skal være fast eller chip. Igen (som jeg skrev tidligere), så var OCS/ESC chipsettet fra dengang ikke kendt for at have mulighed for 1mb chip (det var jo for viiildt!), så jeg vil stadig holde på at det er ligemeget.

Hvorfor det så ikke virker hos dig kan jo så måske have noget at gøre med, at du ikke har ægte fast, og at din udvidelse af chip måske lider af de "register limits" som nævnes på wikipedia, og som spillet bare ikke kan komme udenom..

----------------

brostenen Udgivet: 01-03-2019 21:38
Jeg bor her
Jeg tror ikke min chip lider af register limits. Det er ægte ECS chipset som sidder in min 500. Herunder en 2mb Fat Agnus. Det er også derfor jeg kan få trapdoor til at arbejde som Chipram og hverken som Slow eller Fast. Som jeg nævnte, så er der selv samme problem på min a600, hvis den ikke har en a6095 ram udvidelse installeret på CPU'en. Du ved. Monteres på samme måde som Furia og Vampire. Den giver 8mb Fast og 1.5mb Slow. Med den udvidelse siger bamsen "nu kører guldkorn ekspressen" og bien siger "nu med honning på". Men uden den udvidelse i min a600, er de effekter ikke med. Min 500 er nu det samme som en Amiga600, hvad ram angår. Altså 1mb onboard og de første 1mb fra trapdoor bliver kun alokeret som Chip.

Jeg venter for nu, med at undersøge det i dybden. Da jeg venter en MeanWell RT-65b PSU fra England af. Jeg har en defekt a500 strømforsyner, som skal opgraderes, så jeg har juice nok til 030-50 i min a500. Så finder jeg endelig ud af om Guldkorn Ekspressen kræver Fast eller Slow.

----------------

T1 Udgivet: 01-03-2019 23:06
Webmaster
God fornøjelse.. :)

----------------

brostenen Udgivet: 01-03-2019 23:13
Jeg bor her
Tusinde tak. Bliver spændende at se hvad jeg finder frem til.

----------------

Mufasa Udgivet: 02-03-2019 05:01
Jeg bor her
Medlem siden: 03-03-2004
Fra: Herning, Midt-Jylland
Det lyder meget mærkeligt / underligt det du skriver her. I Mine ører lyder det du skriver her meget underligt / mærkeligt.

Som "Amigan" har jeg også lært, at der kun findes Chip-Ram og Fast-Ram på Amiga.

Chip-Ram og Fast-Ram har hver deres adresse-områder på Amiga.

I min egen research på "Slow-Ram", så er det en henvisning til en Chip-ram-udvidelse.

Ifølge Tony Wilen så er adresse-området på Slow-Ram fra 0xc00000 - > hvor at adresse-området på Fast-Ram er fra 0x200000 - >.

Personligt kan jeg også huske Guldkorn Ekspressen fra min ungdom. På min Amiga 500 virkede den fint med en traditionel Fast-Ram udvidelse på 2 MB.

Med WHDLoad flyver Guldkorn Ekspressen afsted i WinUAE, og på min Amiga 1200 med Blizzard 68060 m. 64 MB Fast-Ram.

Det kunne jo også tænkes at Guldkorn Ekspressen blot ikke virker med en 68030 som er på din TF-530 og med Kickstart 2 version 37.350, da mange Amiga-spil - med Min Amiga-viden - er hard-coded til Amigaens 68000 CPU, Chip-Ram og Kickstart 1.3, hvilket mange gange resulterede i at nogle Amiga-spil "døde" på højere / nyere CPU'er, nyere Kickstars versioner og med Fast-Ram.

Det kunne jo også tænkes at den version du har af Guldkorn Ekspressen er cracket til kun at virke på en bestemt Amiga med en bestemt Hardware-konfiguration. Dengang tøvede crackere ikke med at begrænse deres Crack til en bestemt Amiga-konfiguration hvis de ikke kunne lide andet end deres egne Amigaer. Hvis en cracker - dengang - ikke kunne lide de nye Amigaer, så sørgede denne cracker for at hans / hendes / deres crack ikke virkede på de nye Amigaer.

Igen: Med Min Amiga-viden så er du tvunget til at bruge WHDLoad og en Harddisk hvis du gerne vil spille Amiga-spil på nyere Amiga-Hardware (som f.eks. Blizzard 68060 m. 64 MB Fast-ram - eller - med TF-530.)

Jeg håber at det gav lidt mening.

----------------
Er blevet en ejer af et SAM460ex Moderboard med AmigaOS 4.1

TaunusAnden Udgivet: 02-03-2019 07:33
Jeg bor her
Medlem siden: 02-09-2006
Fra: Møldrup
Tak for uddybelsen af slow-ram, det har jeg undret mig over længe.

Dengang jeg fik min første Amiga 500, var Guldkorn Ekspressen mit første spil Jeg mener også at kunne huske, der kom ekstra lyde, da jeg fik monteret en 512kB ram-udvidelse.

Åh, de minder. Jeg husker jeg undrede mig meget, over man skulle trykke fire for at starte spillet. Jeg læste det som tallet 4. Mine første erfaringer med computer, var den kære A500, jeg var meget ung, hehe..

----------------
A1200, 4Gb CF, Blizzard 1230mkIV 50Mhz +32Mb, Kick3.1, Indivision AGA 1200 MK2cr, 3C589D pcmcia netkort.
A600, 2Mb chip+4Mb SRAM, Kick3.1, 4Gb CF, Gotek.
CD32 - stock - Kun til leg

brostenen Udgivet: 02-03-2019 12:44
Jeg bor her
Citat:
af Mufasa på 02-03-2019 05:01:30 Det lyder meget mærkeligt / underligt det du skriver her. I Mine ører lyder det du skriver her meget underligt / mærkeligt. Som "Amigan" har jeg også lært, at der kun findes Chip-Ram og Fast-Ram på Amiga. Chip-Ram og Fast-Ram har hver deres adresse-områder på Amiga. I min egen research på "Slow-Ram", så er det en henvisning til en Chip-ram-udvidelse. Ifølge Tony Wilen så er adresse-området på Slow-Ram fra 0xc00000 - > hvor at adresse-området på Fast-Ram er fra 0x200000 - >. Personligt kan jeg også huske Guldkorn Ekspressen fra min ungdom. På min Amiga 500 virkede den fint med en traditionel Fast-Ram udvidelse på 2 MB. Med WHDLoad flyver Guldkorn Ekspressen afsted i WinUAE, og på min Amiga 1200 med Blizzard 68060 m. 64 MB Fast-Ram. Det kunne jo også tænkes at Guldkorn Ekspressen blot ikke virker med en 68030 som er på din TF-530 og med Kickstart 2 version 37.350, da mange Amiga-spil - med Min Amiga-viden - er hard-coded til Amigaens 68000 CPU, Chip-Ram og Kickstart 1.3, hvilket mange gange resulterede i at nogle Amiga-spil "døde" på højere / nyere CPU'er, nyere Kickstars versioner og med Fast-Ram. Det kunne jo også tænkes at den version du har af Guldkorn Ekspressen er cracket til kun at virke på en bestemt Amiga med en bestemt Hardware-konfiguration. Dengang tøvede crackere ikke med at begrænse deres Crack til en bestemt Amiga-konfiguration hvis de ikke kunne lide andet end deres egne Amigaer. Hvis en cracker - dengang - ikke kunne lide de nye Amigaer, så sørgede denne cracker for at hans / hendes / deres crack ikke virkede på de nye Amigaer. Igen: Med Min Amiga-viden så er du tvunget til at bruge WHDLoad og en Harddisk hvis du gerne vil spille Amiga-spil på nyere Amiga-Hardware (som f.eks. Blizzard 68060 m. 64 MB Fast-ram - eller - med TF-530.) Jeg håber at det gav lidt mening.

Det gav lidt mening. Jeg tror også at crackeren har lavet noget gøj. Men på den anden side, så kører spillet med 512k og kræver ekstra 512k for at have alle lyd effekter med i afspilningen. Så midt bedste bud er at den har brug for enten fast eller slow, og er lidt ligeglad med udelukkende 1 eller 2 megabyte chipram. Så vidt jeg husker er spillet lavet før 500-plus kom på markedet.

Med henblik på Chip/Fast/Slow ram, så tæller den stadig op, hvad der er hvad, når du tester med Systest. Det kunne faktisk tænkes at Guldkorn Ekspressen er kodet til at benytte ChipRam, men så på en eller anden måde benytter alt ram ud over ChipRam til lydeffekterne. Når jeg tænker over det, så kunne dette være tilfældet, og da Amiga500 den gang, typisk kun havde 512k ChipRam. Giver det mening? Kan man overhovedet kode, hvor man kalder chipram ved et eller andet navn og ikke kalder ved hjælp af adresse tallene? Sorry for min noob viden indenfor programmering. Så det er desværre kommet til at lyde som noget hø i en programmør's ører.

Anyway.... Systest med Chip/Fast/Slow optælning af Ram. Det skal lige siges at dette ikke er mit billede eller en af mine Amigaer som der testes på billedet. Det er bare et random billede fra nettet.

_MSC_CLICK_TO_OPEN_IMAGE

Lige nu. Kører jeg ikke med min TF-530 i maskinen. Jeg venter på en MeanWell TR-65b strømforsyner, for at have juice nok til acceleratoren. Så min 500 kører "kun" med 68000, 2mb Chipram (1mb onboard og 1mb fra trapdoor) samt Kick 2 (37.350). Min Amiga600 har en 9.5mb ram udvidelse og Kickstart 3.1.4 (den nye 2018 udgave) og her kan jeg godt spille Guldkorn ekspressen med alt lyd aktiveret. Men fjerner jeg 9.5 megabyte udvidelsen (8mb fast og 1.5mb slow) fra min 600, kan jeg ikke spille med alle lyde. For så har min 600 "kun" 2mb Chip.

Så det er enten Fast eller Slow, at man specifikt skal have til Guldkorn Ekspressen. Men hvilken? Årsagen er, at hvis jeg skal bruge Slow, skal jeg ud og finde en udvidelse med pass through, så jeg kan få slow installeret. Hvis det derimod er Fast den kræver eller det er ligemeget hvad jeg har, så kan jeg nemt benytte min TF-530'er og ikke unvestere i mere trapdoor udvidelse.

Men jeg finder ud af det, når jeg får min MeanWell hjem.

----------------

(1) 2 »
Tråd | Nyeste først Foregående emne | Næste emne | Top

Registrér for at kunne indsende indlæg.